HEMMOOR KREIDESEE

English Version

Na zo'n 7 uur in de auto gezeten te hebben aangekomen in Hemmoor/Kreidesee te Duitsland. Ondanks ons gebrek aan Duits en het gebrek van de Duitsers aan Engels toch perfect geholpen. Met vereende krachten het tentje opgezet. Werkelijk een geweldig tentje! Daarna eens bij E1 gekeken, maar dat zag er toch te verleidelijk uit, dus maar wat gaan eten.

Het eten was heerlijk en gezellig, echter we hadden de camping al betaald, hadden nog maar 50 DM over en je kon er niet met plastic betalen... Maar het was geen enkel probleem om de volgende dag te komen betalen. Weer terug op de camping was het al donker, dus nog wat gedronken en toen maar geprobeerd te slapen. Jammer dat er geen mute-knop op die Duitsers zit! Overigens heeft het behoorlijk geregend en hadden we de parapluis alleen nodig om te toiletteren. Goed tentje dus!

[khem01.jpg]        [kgras.jpg]                  [kiris.jpg]        [khem02.jpg]

Vanmorgen heerlijk uitgeslapen. Na het wakker worden een stevige bak koffie gezet (te weinig water, te veel koffie en niet heet genoeg), een broodje genuttigd en ons voorbereid op de eerste duik. Met de bus naar E1 gegaan (dat die Duitsers dat allemaal lopen moeten zij weten, maar wij hebben tenslotte vakantie)  en ons daar op ons dooie gemakkie in de droogpakken gehesen. Wel hebben we ons suf gepeinsd hoeveel lood we mee moesten nemen. gevolg: allebei veel te veel lood bij ons. Maar dat mocht de pret niet drukken. Na een schitterende duik, waarbij we eigenlijk alleen maar de weg hebben gevolgd, daarmee toch nog een eind onder de 30 meter kwamen en door het hoger gelegen bos terug zijn gegaan, bij E2 boven water gekomen. Het schitterende weer maakte het zeer aantrekkelijk om dat stukje van E2 naar E1 op onze rug te peddelen. Rustig alles afgebouwd, de flessen ter vulling ingeleverd en alles te drogen gelegd bij de tent.

[khem03.jpg]        [kbierfles.jpg]                         [kmooi.jpg]        [khem05.jpg]

's Middags naar het plaatsje Hemmoor zelf gereden. Tenslotte zaten we zonder Demmetjes. Eerst getapt, daarna boodschappen gedaan. Waarna ik weer naar de tap kon... Terug op de camping de spullen bij elkaar gezocht. Ik had al besloten dat ik de tweede duik nat wilde gaan, maar Iris wilde toch maar droog. De flessen opgehaald en op weg naar E4. Een werkelijk schitterende omgeving, voor je plezier zou je daar gaan wandelen, maar dan zonder duikuitrusting. En aan het einde van de weg een groot hek. Dan moet je nog een heel eind lopen voor je bij E4 bent... Ondanks dat eind lopen zag de stek dusdanig aantrekkelijk uit, dat Iris besloot om ook nat te gaan. (Dat maakt het lopen wat makkelijker...)

[khem06.jpg]        [koooh.jpg]                  [kwoopie.jpg]        [khem07.jpg]

De duik was werkelijk weer grandioos! Op diepte (onder de 15 meter) werd het echter wel wat fris, dus weer wat hoger om op te warmen en verder te genieten. Eenmaal te water viel het wel op dat de lucht nogal smerig smaakte. Maar op zo'n camping heb je weinig keus, dus toch de flessen maar weer ingeleverd. Echter voor ik een opmerking kon maken over de smerige lucht, werd al verteld dat de compressor stuk was. Ons werd aangeraden de lucht uit de flessen te laten lopen en te gaan vullen bij het divestation. (Tot dan toe onbekend voor ons.) Dan mochten we de volgende dag 1 keer gratis vullen.

[khem08.jpg]        [kplant.jpg]                  [ksfeer.jpg]        [khem11.jpg]

Eerst maar wat rommel opgeruimd, toen maar naar "divestation Hemmoor". Daar waren slechts zo'n 30 flessen voor ons. Er werd nog wel aangeboden dat we voor mochten, maar omdat we toch geen nachtduik wilden maken, besloten we ze de volgende ochtend op te halen. Dus vandaar maar naar het restaurant waar we nog een open rekening hadden staan, na de maaltijd heerlijk gaan slapen op Duitse hoempapa muziek en hilarische Duitsers.

[khem13.jpg]        [kstruik.jpg]                  [ktakalg.jpg]        [khem15.jpg]

Weer heerlijk met een saunagevoel wakker geworden op een natuurlijk heel schappelijk vakantie tijdstip. Rustig koffie gedronken en ontbeten en ons geestelijk voorbereid op de Rüttler. Toen we daar aan toe waren eerst flessen opgehaald bij het divestation. Van daaruit gelijk doorgereden naar E3. Eerst weer een blik in het water geworpen, hetgeen inhield eerst 3 trappen af. Steile trappen wel te verstaan. Toen weer omhoog en even later met volle bepakking eraf. Echt wat voor mij dus.

[khem16.jpg]    [khek.jpg]                  [kspiegel.jpg]        [khem17.jpg]

Op de kant hadden we nog een discussie over boeien en pontons, maar onder water liep er een touw rechtstreeks naar de Rüttler. Daar een poosje rondgehangen, vervolgens langs de Rüttler door gezakt tot onder de 40 meter. Ook daar kun je zonder lamp duiken! Maar het werd er wel snel heel koud, dus weer wat hoger. Daar nog een gezellig afbouwtripje gedoken. Keurig bij het ponton weer naar boven, en jawel, toen die trappen weer op...

Na de duik gerelaxt, want zo'n duik is best wel een aanslag. Tegen 5 uur wilden we de flessen weer vullen, maar helaas, de compressor was nog steeds stuk. Dus weer naar het divestation. En toen we daar op de volle flessen zaten te wachten besloten om naar Cuxhaven te rijden in plaats van nog een duik. Daar wilden we langs de zee wandelen. Dat hebben we ook gedaan, maar echt geweldig was het niet. Slechts een klein stukje strand, de rest geasfalteerd fiets/wandelpad. Wel leuk waren al die ouderwetse strandstoelen. Vandaar het centrum opgezocht om wat te eten. Dat lukte natuurlijk en we hebben dan ook lekker en gezellig gegeten. Maar in het restaurant werd het steeds warmer. Opgelucht kwamen we weer naar buiten. Daardoor besloten we op de terugweg dat we toch wel graag het water in wilden. Dus met sanitaire tussenstop gelijk doorgereden naar E1. Natuurlijk waren we de enige duikers en het zag er allemaal veelbelovend uit. En die belofte werd ook waar gemaakt. Enorm veel vis, grandioos zicht en een heerlijke temperatuur. Terug bij de tent nog wat gedronken en naar bed op de nagenoeg uitgestorven camping.

[khem18.jpg]        [kvis.jpg]                  [kvis2.jpg]        [khem19.jpg]

Weer heerlijk op z'n vakantie's opgestaan. Na de overheerlijke koffie en ontbijt maar weer eens op weg om de flessen gevuld te krijgen. Alle problemen waren opgelost, alleen nog een kleine strijd om die vulling inderdaad gratis te krijgen. En dat bij 2 flessen met meer dan 100 bar ieder... Maar ook dat is gelukt.

[khem20.jpg]        [kijzer.jpg]                  [kijzer2.jpg]        [khem21.jpg]

Vandaar gelijk door naar E3. We hadden goede hoop op minder duikers, daardoor minder stof en meer zicht. (15 meter is natuurlijk wel heel beperkt zicht...) Er waren nog wel wat duikers, 2 ŕ 3 koppels, maar inderdaad perfect zicht! En nu had ik de video meegenomen. Het was natuurlijk weer een behoorlijke klauterpartij de trappen af in droogpakbepakking. Het water, wat alleen contact maakt met handen en hoofd, was heerlijk verfrissend. Wij hadden geen van beide een lange broek aangedaan, hetgeen mij enorm beviel, maar voor Iris op 30 meter (watertemperatuur +4,6C) net iets te koud was.

[khem26.jpg]        [kgokken.jpg]                  [kkabelrol.jpg]

We waren dwars door de Rüttler naar beneden gegaan en gingen ook dezelfde weg weer naar boven. Op ongeveer 8 meter, boven de laatste thermocline zijn we afgeslagen om door het bos te zwemmen. Hier hebben we heel veel vis op de band gezet. Echt geweldig! Terug bij de tent eerst gerelaxt, daarna naar het dorp om wat inkopen te doen. De keuze aan vlees voor de BBQ was niet echt onze smaak, dus ons maar voorgenomen om patat te eten. Wel een aantal lekkere dingen voor de lunch ingekocht. Dus na de boodschappen gelijk doorgereden naar E1. Op de heenweg hadden we nog gekeken of E5 een optie zou kunnen zijn, maar dat was van de auto  tot de instapplaats ongeveer 750 meter lopen, en al voelen we ons hele bikkels, gek zijn we niet!

[kzontak.jpg]          [kpontone3.jpg]

Bij E1 een lekker plekje in het gras uitgezocht en uitgebreid geluncht. Iris is nog terug gelopen naar het toilet. Echter bij het optuigen, toen we allebei al half in ons pak stonden, kwam Iris er achter dat zij haar schoentjes bij de tent had laten staan. Dus kon ze weer terug lopen. Sneu werk! En toen Iris bijna terug was, kwam ik er achter dat ik mijn kap vergeten had. Mijn zomerpak heeft een vaste kap, maar daar had ik een scheur in getrokken. Gerepareerd, maar had wel droogtijd nodig. Mijn enkel 7 heeft een losse kap... nooit aan gedacht natuurlijk. Dus toen maar zonder kap te water. Dat was heel goed te doen.

[kvis3.jpg]          [kvissen.jpg]

We waren nu in plaats van rechtdoor linksaf gegaan bij de Polo. Weer eens iets heel anders. een heelstuk langs de steile wand gegaan, vrijwel continu begeleid door vissen. Wat hoger, en eigenlijk boven op de rand van de steile wand weer terug gegaan. Het was weer heerlijk! Op de terugweg gelijk de flessen weer gevuld voor een eventuele volgende duik, maar eerst bij de tent in de relax-mode.

[khem28.jpg]        [khem29.jpg]

Maar ook de relax-mode dient tot een einde te komen, want aan de inwendige mens dient ook gedacht te worden. Even een patatje met frikadel bij PommiPaul gegeten. De patat was heerlijk, anders dan wij gewend zijn, eigenlijk lekkerder dan wij gewend zijn. De frikadel was een verrassing. Nameljk een gehaktbal met uien in de vorm van een platte schijf waar standaard een kwak mosterd bij gedaan werd. Dat alles vergezeld van een koude cola, een heerlijke tegenstelling tot de cola uit de tent die ongeveer 30C is...

[khem30.jpg]        [khem31.jpg]

Daarna nog eens lekker koffie bij de tent gedronken. Gezien onze duiken die dag en de enorm lange intervaltijd waren we van mening dat we onze laatste duik in Hemmoor wel tot een bijzondere konden en moesten maken en daar dus ook alle ruimte voor hadden. We wilden het liefst via E1, het eenvoudige te water gaan en het simpele volgen van de weg. Maar geďntrigeerd als wij waren door de steile wand, besloten we weer bij de Polo linksaf te slaan, en te onderzoeken waar de steile wand eindigt. En dan wel allebei in natpak!

[khem32.jpg]        [khem25.jpg]        [khem24.jpg]        [khem27.jpg]

Zo gezegd, zo gedaan. Op de diepte van ongeveer 45 meter met een temperatuur van 3.6C hielden we het slechts heel kort uit. Langzaam, langs die schitterende wand, waarin alle beitelslagen een geweldig patroon hadden achter gelaten, langzaam weer naar boven gegaan. Toen het water weer aangenaam warm werd zijn we weer naar de straat gegaan. Om even goed te ontgassen hebben we de Polo nog eens uitgebreid bestudeerd alvorens via de straat weer terug te gaan. Een waardige afsluiting van een gedenkwaardig duikweekend.

[krichels.jpg]                  [kvlakte.jpg]

Bij de tent nog koffie gedronken. Dat lukte precies voor de onweersbui losbarstte. We hadden zelfs nog tijd om onze spullen veillig (=droog) te stellen. Daarna de sanitaire bezigheden gedaan en lekker in de tent (=bed) naar het geklater van de regen geluisterd onder het genot van een welverdiend drankje.

[khem22.jpg]        [khem23.jpg]

De volgende dag was het zelfs nog heter dan de dagen ervoor, hetgeen vooral jammer was in de Stau bij Bremen, waar we zo'n anderhalf uur gewoon stil hebben gestaan! Daardoor duurde de terugreis ook weer ruim 7 uur... Maar het was wel de moeite waard!

en a.u.b. teken mijn gastenboek !!!