02/07/22 07:56 ASTIMO'S THUISBLAD ... GENIET OF IK SCHIET!

SHARM EL SHEIK

09 T/M 16 APRIL 2002

English version

Op dinsdag vetrokken naar Sharm el Sheik om even een weekje wat zon bij te tanken en wat duikjes te maken. De vlucht ging voorspoedig en bij het vallen van de Egyptische avond zijn we geland. De transfer van het vliegveld naar Pidgeon House ging ook vlot, daar dat het eerste hotel was wat de bus aandeed.

Het inchecken ging ook vlot, en hoewel op de reisbescheiden stond “attentie, u slaapt in rieten hutjes”, kregen wij een behoorlijke kamer. Niet bijzonder, maar groot genoeg en een redelijke badkamer. Wij hadden dus niets te klagen.

[zrestaurant.jpg] [zlounche.jpg] [zgang.jpg] [zkamer.jpg] [zlounche%20overdag.jpg] [zentree%20kamer.jpg]

Besloten die eerste avond maar in het hotel te eten. Na het eten nog eventjes wat gedronken en toen naar bed. We sliepen nog niet zo lang eer we wakker werden door gebonk op de deur. Zelf nam ik het standpunt in: Ik slaap en hoor niets, echter Thomas besloot toch maar te openen. Er kwam een of ander verhaal dat we in een verkeerde kamer zaten en moesten verkassen. Mooi niet natuurlijk, niet midden in de nacht als we liggen te slapen.

[znog%20steeds%20vroeg.jpg] [zSlam.jpg] [zvroeg.jpg] [zwachten.jpg] [zdiner.jpg]

De volgende ochtend maar eens nagevraagd bij de receptie. Wel, ze hadden ons in een superior room gedaan (oh ja????) terwijl we een standard room hadden geboekt (oh!). Op onze vraag wat het verschil was, kregen we als antwoord dat de kamers kleiner waren (maakt niets uit) en dat er geen badkamer aanwezig is, maar dat je badkamer en toilet moet delen met andere mensen (oh!). Dat laatste is natuurlijk niets voor mij, en gelukkig zag Thomas dat ook niet echt zitten, dus we besloten bij te betalen voor de “superior room” en lekker een eigen badkamer te houden. Achteraf waarschijnlijk een goede beslissing, want er waren dubbel zo veel standard rooms als superior rooms, en slechts 2 douches en 2 toiletten...

[zandc.jpg] [zhaven.jpg] [zgoud04.jpg] [zgoud05.jpg] [zgoud06.jpg]

De avond van aankomst hadden we al kennisgemaakt met Anemone Divers, welke direct om de hoek zaten. ’s Morgens konden we dus zonder problemen de spullen naar beneden sjouwen en aan onze eerste duikdag beginnen. Er waren slechts 3 duikers die dag bij de Anemone Divers, dus we werden bij een andere club op een boot geplaatst. Nu hebben ze in Sharm 2 havens, en alle duikclubs komen daar met hun boten naar toe. Dus het gemak zoals in Hurghada is hier niet. Je moet altijd met een busje (of een oude rammelende jeep) naar de haven gebracht worden. Dat was geen groot probleem, want bij AD konden we nog rustig wachten, zonder op een stoepje te zitten met al je spullen...

[ztom.jpg] [zopboot.jpg] [zontbijt.jpg] [zlunch.jpg] [zkok.jpg]

Die eerste dag hebben we gedoken in de “Strait of Tiran” op Woodhouse Reef en Thomas Reef. Schitterende duiken. Echter ze zijn daar heel enthousiast om 3 duiken per dag te maken voor de liefhebbers. Niets op tegen. Maar de surface interval tussen de eerste en de tweede duik is daardoor meestal slechts een uur tot anderhalf uur. Waarop ik besloot alleen de eerste en de derde duik te doen, zodat ik wat meer interval had, echter ook niet meer dan 3,5 uur.

[zgrouper01.jpg] [zmooi01.jpg] [zmur01.jpg] [zmur02.jpg] [zpap01.jpg]

De tweede dag hebben we “local” gedoken, en wel bij de Tower en Lighthouse. Deze dag had ik een andere buddy, genaamd Cambiz. De derde dag kwam het eerste hoogtepunt: Ras Mohamed. Na de eerste duik, op Ras Ghozlani, besloten die dag 3 duiken te maken, vanwege de pracht en praal! De tweede duik was op Shark Reef/Yolanda Reef en de derde duik op Ras Za’atar. Al deze duiken heb ik met Lars gemaakt.

[zfluit01.jpg] [zgeel01.jpg] [zgoud01.jpg] [zgoud02.jpg] [zgoud03.jpg]

De dag daarna was iets waar ik echt naar uitgekeken heb: Thistlegorm! Dit was ook dubbel en dwars de moeite waard. Het wrak van de Thistlegorm ligt op maximaal 31 meter diepte, en mede door wederom de korte surface interval, waren dit 2 decompressieduiken die ik samen met Jimmy gemaakt heb. Aan het einde van de tweede duik zagen wij zelfs nog een haai die onder een school enorme tonijnen rondzwom. De Thistlegorm heeft inderdaad ook een enorme indruk op mij gemaakt. Al die jeeps, motoren en laarzen... Je hebt weinig fantasie nodig om je hier iets bij voor te stellen!

[zthis01.jpg] [zthis02.jpg] [zthis03.jpg] [zthis04.jpg] [zthis05.jpg]

’s Avonds zijn we naar een “party” gegaan, die als party weinig voorstelde, maar waar wel een hele goede band optrad. We hadden daar afgesproken met Jimmy en Layla en een aantal lui van het duikcentrum. Van het duikcentrum hebben we wel enkele mensen gezien, Jimmy en Layla hadden helaas afgemeld.

[feestband.jpg] [zstappen.jpg] [zstappen2.jpg]

De vijfde dag zijn we weer naar de “Strait of Tiran” geweest. Daar hebben we de eerste duik alweer op Thomas Reef gemaakt, de tweede duik heb ik weer overgeslagen en de derde duik was op Ras Gamela. Vaz was mijn buddy die dag, en ’s avonds hebben we afgesproken in de Camel Bar, waar we gezellig hebben gezeten en gedronken met een leuke groep.

[zblauw01.jpg] [zegel01.jpg] [zwimpel01.jpg] [zbemanning.jpg]

De dag daarop, onze laatste duikdag zijn we weer naar Ras Mohamed gegaan. De eerste duik heb ik met Rohina, die net haar brevet had gehaald, gemaakt op Shar Reef/Yolanda Reef. De tweede duik was op Jackfish Alley en de derde en laatste duik van deze vakantie op Ras Gollali. Al met al hebben we prachtige duiken gemaakt deze vakantie.

[zpuffer01.jpg] [zrood01.jpg] [zvis01.jpg] [zwaaier01.jpg] [zwaaier02.jpg]

’s Avonds zijn we met Vaz en zijn vriendin wezen eten. Vaz heeft ons het visrestaurant aangeraden, en de gerechten aanbevolen. Zondermeer de moeite waard, er waren slechts 2 nadelen: er werd geen alcohol geschonken, en alle vis moest nog gepeuterd worden... Echt iets voor mij.

[zdiner2.jpg] [zuitrustt.jpg] [zuitrusten.jpg]

De laatste dag mochten we tot 4 uur in de kamer blijven omdat we pas om half 5 werden opgehaald. Heel netjes dus. Deze dag besteed aan betalen (duikcentrum en hotel), de rest van de dag wat geshopt en regelmatig de hitte ontvlucht door wat koels te drinken in de weinige schaduw die te vinden was.

[zhardrc.jpg]

Keurig op tijd werden we opgehaald, echter op het vliegveld bleken we ruim anderhalf uur vertraging te hebben. Dat was wat minder. Maar door de ruimte op de achterste rij, alwaar ik direct na het eten ben gaan zitten, kon ik languit liggen en lekker slapen, zodat de vlucht toch zeer snel voorbij was!

[zterugreis.jpg] [zcontact.jpg]

Alle foto's boven water en de foto's van de Thistlegorm zijn door Thomas gemaakt. Mijn fotorolletje van boven water zit nog in het toestel, en bij de Thistlegorm heb ik alleen gefilmd.

en a.u.b. teken mijn gastenboek!!!